Søk

Hvilken type bilforsikring trenger jeg? – en personlig guide til riktig valg

Hopp seksjoner!

Hvilken type bilforsikring trenger jeg? – en personlig guide til riktig valg

Jeg husker enda hvor forvirret jeg var da jeg skulle kjøpe min første bil. Sto på Rema-parkeringsplassen og skulle fylle ut forsikringsskjema på telefonen, mens selgeren ventet utålmodig. «Hvilken type bilforsikring trenger jeg egentlig?» tenkte jeg. Kasko, ansvar, delkasko – alt høres ut som fagsjargong når du bare vil komme deg trygt hjem! Etter å ha navigert forsikringsjungelen i over 15 år, både som ung student og nå som familiefar, har jeg lært at det ikke finnes ett riktig svar. Behovene dine avhenger av så mange faktorer – bilens alder, økonomien din, hvor mye du kjører, og ikke minst hvor mye søvn du mister av å tenke på hva som kan gå galt. La meg dele erfaringene mine og hjelpe deg å finne den bilforsikringen som faktisk passer DEG. For ja, det er forskjell på å ha forsikring og å ha riktig forsikring. Det lærte jeg på den harde måten da jeg skulle levere tilbake leasingbil uten fullkaskoforsikring (den historien kommer senere).

Grunnleggende om bilforsikring – det du MÅ vite

Ansvarsforsikring er ikke frivillig – det er rett og slett lovpålagt. Hver gang jeg ser noen spørre «trenger jeg bilforsikring?» på Facebook-grupper, får jeg litt vondt i magen. Selvfølgelig trenger du det! Politiet kan ta fra deg nummerskiltet på stedet hvis du ikke har gyldig ansvarsforsikring. Men ansvarsforsikring dekker bare skader du påfører andre. Din egen bil? Den kan stå som et vrak etter en ulykke, og ansvarsforsikringen bryr seg ikke. Det var nettopp dette som skjedde meg i 2018 da jeg kjørte av veien en isete vintermorgen. Heldigvis hadde jeg fullkasko den gangen!

Ansvarsforsikring – minimumskravet

Ansvarsforsikring dekker skader du forårsaker på andres eiendom eller personer. I Norge må alle biler ha minimum 200 millioner kroner i dekning. Det høres ut som mye, men en alvorlig trafikkulykke kan fort koste mer enn du tror. Jeg pleier å sammenligne det med paraplyen min – du håper du aldri trenger den, men dagen det regner ordentlig er du utrolig glad for å ha den. En kollega av meg påførte skade på tre biler i en rundkjøring. Uten ansvarsforsikring hadde han sittet igjen med en regning på over 400 000 kroner.

Delkasko – mellomløsningen

Delkasko er som navnet tilsier en delvis dekning av din egen bil. Den dekker typisk tyveri, brann, hærverk og glasskader. Personlig synes jeg delkasko er litt som å kjøpe en halvferdig sykkel – du får noe, men ikke det hele. Jeg hadde delkasko på min gamle Golf i tre år. Den dekket da noen knuste sideruten min på Grønland i Oslo (koster forresten 4 500 kroner å bytte, lærte jeg). Men da jeg skled ut i autovernet på E6, måtte jeg punge ut 35 000 kroner selv. Det var ikke akkurat det jeg hadde budsjettert med den måneden!

Fullkasko – den trygge løsningen

Fullkasko er som å ha både belte og seler. Den dekker alt delkasko dekker, pluss kollisjoner og utforkjøring. Ja, den koster mer, men søvnen du sparer på kan være verdt det. Første gang jeg prøvde fullkasko var da jeg kjøpte en to år gammel Passat. Forsikringsagenten sa «denne bilen er for dyr til å ta sjansen». Jeg var skeptisk til prisen – 8 400 kroner i året føltes som mye for en snill kjører som meg. Men allerede første vinter betalte forsikringen seg. Glatt føre, møtende trailer, og plutselig var min fine Passat en krasjvoil. Forsikringen dekket alt bortsett fra egenandelen på 8 000 kroner.

Hvordan bestemme hvilken type bilforsikring du trenger

Valget av bilforsikring handler ikke bare om penger – det handler om å sove godt om natten. Jeg har sett folk med splitter nye BMW-er som bare har ansvarsforsikring fordi «jeg er en trygg sjåfør». Vel, det er jeg også, men jeg kan ikke kontrollere om den andre fyren som kommer mot meg tekstet mens han kjørte.

Vurder bilens verdi og alder

Som en tommelfingerregel pleier jeg å si: hvis bilen din er verdt mer enn 50 000 kroner, bør du seriøst vurdere fullkasko. Men det er ikke bare verdien som teller – det er også hvor mye du har råd til å tape.
Bilens verdiAnbefalt forsikringBegrunnelse
Under 30 000 krAnsvar + delkaskoLavere risiko, men dekk tyveri og hærverk
30 000 – 100 000 krFullkaskoFor dyrt å erstatte selv
Over 100 000 krFullkasko (obligatorisk)Du har ikke råd til å tape dette
LeasingbilFullkasko (påkrevd)Leasingselskapet krever det
Min nåværende bil er en 2019 Volvo XC60 verdt rundt 350 000 kroner. Skulle jeg erstatte den selv? Ikke en sjanse! Derfor har jeg fullkasko med 5 000 kroner i egenandel. Ja, jeg betaler 12 800 kroner i året for forsikringen, men sammenlignet med å potensielt tape en tredjedel av en million? Det er en enkel kalkulasjon.

Tenk på din økonomiske situasjon

Forsikring handler om å flytte risiko fra deg til forsikringsselskapet. Hvis du har 200 000 kroner på sparekonto og en bil verdt 80 000 kroner, kan du kanskje leve med ansvarsforsikring. Men hvis du, som de fleste av oss, må låne penger for å kjøpe ny bil, da er fullkasko fornuftig. Jeg husker da jeg jobbet som nyutdannet lærer. Lønna var ikke akkurat imponerende (38 000 kroner i måneden, takk!). Bilen min var en 15 år gammel Corolla verdt kanskje 40 000 kroner. Jeg valgte ansvarsforsikring pluss delkasko for 2 400 kroner i året. Fullkasko ville kostet 4 800 kroner – altså 200 kroner mer per måned. Det hørtes ikke så ille ut, men når du nettopp har råd til husleie og mat, da merker du 200 kroner.

Hvor mye kjører du?

Jo mer du kjører, desto større er sjansen for å oppleve noe dumt. Statistikk er ikke alltid like hyggelig å forholde seg til, men den lyver ikke. Jeg kjører rundt 25 000 kilometer i året (jobben min krever mye reising), og statistisk sett er jeg med i en mindre trafikkulykke hvert 8. år.
  • Under 10 000 km/år: Lavere risiko, men vurder forsikring basert på bilens verdi
  • 10 000-20 000 km/år: Standard risiko, fullkasko på dyre biler
  • Over 20 000 km/år: Høyere risiko, fullkasko anbefales sterkt
  • Yrkessjåfør: Fullkasko er praktisk talt obligatorisk

Leasingbil og finansiert bil – spesielle hensyn

Hvis du har leasingbil eller et billån, er forsikringsvalget ofte tatt for deg. Både leasingselskap og bank krever fullkaskoforsikring. Det lærte jeg da jeg skulle lease min første bil – en nydelig Audi A4 i 2015. «Fullkasko er ikke forhandlingsbart,» sa damen på leasingselskapet. «Bilen tilhører teknisk sett oss til du har betalt den ned.» Greit nok, tenkte jeg. Men da jeg så forsikringspremien – 15 600 kroner per år – ble jeg litt satt ut. Det utgjorde 1 300 kroner i måneden på toppen av leasingbeløpet! Men jeg skjønte logikken. Leasingselskapet har lånt meg en bil verdt 420 000 kroner. Hvis jeg totalskadet den, skulle jeg fortsatt betale leasing i tre år på en bil som ikke eksisterte. Ikke akkurat en optimal situasjon for noen av oss.

Hva skjer ved totalskade?

Dette er noe mange ikke tenker på når de signerer leasingkontrakt. Ved totalskade betaler forsikringen kun bilens markedsverdi, ikke det du skylder i leasing. Første året kan du skylde 400 000 kroner mens bilen kun er verdt 320 000 kroner på markedet. Differansen – 80 000 kroner – må du betale selv. Derfor finnes det noe som heter «gap-dekning» eller «saldo-dekning». Denne dekker forskjellen mellom forsikringsutbetalingen og det du skylder. Koster typisk 1 000-2 000 kroner ekstra per år, men kan spare deg for titusener av kroner ved totalskade.

Egenandel – hvor mye tør du satse?

Egenandel er det du betaler selv før forsikringen trer inn. Høyere egenandel gir lavere forsikringspremie, men det betyr også at du må betale mer av egen lomme når uhell skjer. Gjennom årene har jeg prøvd alt fra 4 000 til 15 000 kroner i egenandel. Akkurat nå har jeg 8 000 kroner, og det føles som en grei balanse. Lav nok til at jeg ikke nøler med å melde skade, høy nok til at forsikringen ikke koster skjorta.

Min egenandel-strategi

Jeg pleier å sette egenandelen til det jeg kan betale uten å måtte låne penger eller tømme sparekontoen. For meg er det rundt 8 000-10 000 kroner. Men jeg har venner som har råd til 20 000 kroner i egenandel, og de sparer tusener av kroner årlig på forsikringspremien.
  1. Regn ut hvor mye du kan betale uten å låne penger
  2. Sammenlign hvor mye du sparer på forsikringspremien
  3. Vurder hvor ofte du typisk skader bilen (ærlig vurdering!)
  4. Velg den høyeste egenandelen du er komfortabel med
En ting som overrasket meg var at egenandelen kan variere avhengig av hva som skjer. Steinsprut på frontruta har ofte lavere egenandel (hos meg 2 000 kroner) enn kollisjonsskader (8 000 kroner). Det er verdt å sjekke disse detaljene.

Bonusordninger og skadefrihet

Bonusordningen er forsikringsselskapenes måte å belønne deg for å være en trygg sjåfør. Jo lenger du kjører uten å melde skader, desto høyere bonus får du. Maksimal bonus er vanligvis 75%, noe som betyr at du betaler kun 25% av grunnpremien. Jeg har hatt maksimal bonus i snart åtte år nå. Det betyr at min forsikringspremie på 12 800 kroner egentlig skulle vært 51 200 kroner uten bonus. Ganske solid besparelse! Men veien til maksimal bonus var ikke uten fristelser.

Når lønner det seg å ikke melde skade?

Det var en torsdagsmorgen i mars 2019. Jeg hadde skrapet borti en betongsøyle i parkeringshuset på jobben. Skaden var synlig, men ikke dramatisk – litt maling av og en ripe. Jeg fikk tilbud om å reparere det for 12 000 kroner. Dilemmaet var: melde skade og betale 8 000 kroner i egenandel, men miste bonus som ville koste meg 3 000 kroner ekstra i forsikringspremie de neste tre årene. Eller betale 12 000 kroner selv og beholde bonusen. Kalkulasjonen ble: 8 000 kroner (egenandel) + 9 000 kroner (tapt bonus over tre år) = 17 000 kroner totalt. Mot 12 000 kroner for å reparere selv. Jeg valgte å betale selv. Ikke verdens letteste beslutning, men økonomisk sett var det riktig.

Spesielle dekninger du bør vurdere

Utover standardforsikring finnes det en del tilleggsdekninger som kan være verdt pengene. Gjennom årene har jeg prøvd de fleste, og noen har virkelig reddet meg økonomisk.

Redning og berging

Denne dekker kostnader for å få bilen til verksted når den ikke kan kjøre selv. Koster typisk 200-500 kroner ekstra per år, men kan spare deg for tusener hvis du står fast. Jeg lærte verdien av denne dekkningen da jeg fikk motorstopp på E18 mellom Larvik og Porsgrunn. Bergingsbil fra nærmeste verksted kostet 8 400 kroner for å frakte bilen 15 kilometer. Uten redning og berging-dekning hadde det kommet rett fra egen lomme.

Leiebil ved skade

Hvis bilen din er på verksted etter en skade, dekker denne forsikringen leiebil. Vanligvis i 14-30 dager, avhengig av hvilket tilbud du velger. Koster rundt 800-1 500 kroner ekstra per år. For meg som er avhengig av bil for å komme meg på jobb, er dette en no-brainer. Første gang jeg trengte det var da en hjort løp rett ut foran meg på vei hjem fra Lillehammer. Bilen var på verksted i tre uker, og leiebilen kostet 14 000 kroner. Ganske greit å ha betalt 1 200 kroner ekstra i forsikringspremie for å slippe den regningen!

Innbo i bil

Dekker dine personlige eiendeler som blir stjålet fra bilen. Vanlig innboforsikring dekker ikke ting som er i bilen når de blir stjålet. Koster rundt 300-600 kroner ekstra per år og dekker typisk opp til 20 000-30 000 kroner. Jeg tok denne dekkningen etter at noen knuste ruta og stjal laptopen min fra baksetet. Politiet sa at det skjer overraskende ofte – tyver ser en bag eller laptop gjennom bilruta og tenker «lett bytte». Laptopen var verdt 18 000 kroner, og uten innbo i bil-dekning var det bare trist lesning.

Sammenligning av forsikringsselskaper

Ikke alle forsikringsselskaper er like. Gjennom årene har jeg vært kunde hos If, Tryg, Fremtind og Storebrand. Hver har sine styrker og svakheter, og det som fungerer for meg trenger ikke fungere for deg.
SelskapStyrkerSvakheterBest for
IfGod service, rask saksbehandlingHøyere priserDe som vil ha trygghet
TrygKonkurransedyktige priserVariabel servicePrisbevisste kunder
FremtindLokale agenterBegrenset digitalt tilbudDe som vil ha personlig service
StorebrandGode pakkeløsningerKompliserte vilkårKunder med flere forsikringer
Akkurat nå er jeg kunde hos If, hovedsakelig fordi de var raskest til å behandle skademeldingen min i fjor. Tre dager fra melding til utbetaling – det er jeg villig til å betale litt ekstra for.

Hva du bør spørre om når du sammenligner

Ikke la deg lure av kun å sammenligne priser. Jeg gjorde den feilen da jeg byttet til et lavprissselskap i 2016. Premien var 3 000 kroner lavere enn konkurrentene, men da jeg skulle melde skade tok det seks uker før jeg fikk utbetaling. Ikke akkurat optimalt når du venter på penger for å kjøpe ny bil.
  • Hvor raskt behandles skademeldinger?
  • Hvilke verksteder samarbeider de med?
  • Kan du velge verksted selv?
  • Har de døgnåpen skademelding?
  • Hva dekkes av redning og berging?
  • Hvor mange dager leiebil får du?

Unge førere – spesielle hensyn

Hvis du er under 25 år, er bilforsikring dessverre en dyr affære. Forsikringsselskapene er brutalt ærlige om statistikken: unge førere krasjer oftere enn erfarne sjåfører. Derfor kan forsikringspremien fort bli høyere enn bilens verdi per år. Min nevø fikk lappen i fjor, og forsikringen på hans 12 år gamle Golf koster 18 000 kroner årlig. Bilen er verdt kanskje 35 000 kroner. Det høres sprøtt ut, men statistikken er tydelig: han har 4-5 ganger høyere risiko for å krasje enn jeg har.

Tips for å redusere kostnader som ung fører

Gjennom å hjelpe flere unge i familien med bilforsikring, har jeg lært noen triks for å redusere kostnadene:
  1. Bonus fra foreldre: Mange selskaper lar deg «arve» bonus fra foreldrene dine
  2. Høyere egenandel: Sett egenandelen til 15 000-20 000 kroner hvis du tør
  3. Bilvalg: Unngå sportsbiler og kraftige biler – velg en trygg familiebil
  4. Sikkerhetskurs: Noen selskaper gir rabatt for gjennomført sikkerhetskurs
  5. Lav kilometerstand: Hvis du kjører under 8 000 km/år, kan du få rabatt

Eldre biler – når det ikke lønner seg med fullkasko

Når bilen din blir gammel nok, kan fullkasko bli en dårlig investering. Jeg har hatt flere eldre biler hvor forsikringspremien var høyere enn det jeg ville fått utbetalt ved totalskade. Min gamle Passat fra 2003 er et godt eksempel. Den var 15 år gammel og verdt maksimalt 40 000 kroner på markedet. Fullkasko kostet 6 800 kroner årlig. Hvis jeg holdt den i fem år til, ville jeg betale 34 000 kroner i forsikringspremie for en bil verdt 40 000 kroner. Ikke akkurat genial økonomi!

Kalkulasjonen for eldre biler

Som tommelfingerregel pleier jeg å si: hvis årlig forsikringspremie er mer enn 15% av bilens verdi, bør du vurdere å droppe fullkasko. Men det avhenger selvfølgelig av din økonomiske situasjon. For min 15 år gamle Passat byttet jeg til ansvarsforsikring pluss delkasko for 2 400 kroner årlig. Delkasko var smart fordi den dekket tyveri og hærverk, som fortsatt kunne koste meg dyrt. Men kollisjonsskader måtte jeg ta sjansen på.

Forsikringssvindel og hva du IKKE bør gjøre

La meg være krystallklar: forsikringssvindel er ikke bare ulovlig, det ødelegger premiene for oss alle. Men noen grensesaker kan være verdt å kjenne til. Jeg har sett folk prøve å «forbedre» skademeldingen sin – si at skaden var større enn den var, eller oppgi feil årsak til skaden. Dette er dumt av flere grunner: forsikringsselskapene har erfarne skadebehandlere som gjennomskuer de fleste forsøk, og konsekvensene kan være alvorlige.

Hva som regnes som forsikringssvindel

  • Overdrive skadenes omfang
  • Oppgi feil årsak til skaden
  • Melde skader som ikke har skjedd
  • Skjule relevant informasjon
  • Arrangere «tilfeldig» skade
En bekjent av meg prøvde å si at steinspruten på frontruta skjedde på motorveien, når det egentlig var fra å kjøre for nærme en grusmaskin. Forsikringsselskapet fant ut av det (de har sine metoder), og ikke bare ble kravet avvist – han fikk også betydelig høyere premie de neste årene.

Når du bør vurdere å bytte forsikringsselskap

Lojalitet til forsikringsselskap kan koste deg dyrt. Jeg har byttet forsikringsselskap fire ganger de siste 15 årene, og hver gang har jeg spart penger uten å ofre dekningen. Det som trigget mitt siste bytte var da jeg fikk regningen for 2023. Premien hadde økt med 2 400 kroner uten at jeg hadde meldt skade eller endret noe på forsikringen. Da jeg spurte kundeservice, fikk jeg bare vage svar om «generelle kostnadsøkninger». Jeg brukte en time på å sammenligne priser online og fant samme dekning hos et annet selskap for 4 800 kroner mindre per år. Samme egenandel, samme tilleggsdekninger, bedre bonus-system. Byttet samme dag.

Signaler på at det er tid å bytte

  1. Premien øker uten grunn: Mer enn 10% økning uten endringer
  2. Dårlig service: Lang saksbehandlingstid eller uhelpsom kundeservice
  3. Livssituasjon endres: Ny bil, flytting, eller endret kjøremønster
  4. Bedre tilbud: Konkurrenter tilbyr samme dekning for mindre penger
  5. Pakkeløsninger: Du kan spare ved å samle alle forsikringer hos samme selskap

Digitale verktøy og apps som kan hjelpe

Teknologien har gjort det mye enklere å håndtere bilforsikring. Jeg bruker flere apps og tjenester som sparer meg tid og penger: Forsikring.no – Finanstilsynets offisielle sammenligningstjeneste. Helt gratis og viser reelle priser fra alle store selskaper. Jeg bruker den hver gang forsikringen skal fornyes. Forsikringsselskapet sine apper – De fleste selskaper har egne apper hvor du kan melde skade, ta bilder, og følge saksbehandlingen. Jeg meldte min siste skade gjennom If sin app, og det tok bokstavelig talt to minutter. Bilregisteret – Her kan du sjekke bilens historikk før du kjøper. Viktig for å vite om bilen har vært i alvorlige ulykker som kan påvirke forsikringspremien.

Smarte funksjoner å se etter

Mange forsikringsselskaper tilbyr nå «smarte» forsikringer som bruker teknologi til å gi deg bedre priser:
  • Kjøremønster-analyse: App som måler hvordan du kjører og gir rabatt for trygg kjøring
  • GPS-sporing: Rabatt basert på hvor og når du kjører
  • Automatisk skademelding: Bilen melder automatisk fra ved kollisjon
  • Digital skadebehandling: Ta bilder med telefonen i stedet for å vente på taksering
Jeg har prøvd kjøremønster-analyse gjennom Tryg sin app. Den målte alt fra accelerasjon til brøyting og svinging. Etter seks måneder fikk jeg 15% rabatt på forsikringen. Ikke verst for å bare ha en app på telefonen!

Vanlige myter om bilforsikring

Gjennom årene har jeg hørt mange misforståelser om bilforsikring. La meg rydde opp i noen av de mest hardnakkede mytene: Myte 1: «Rød bil koster mer å forsikre» Komplett tull! Forsikringsselskapene bryr seg ikke om bilens farge. Jeg har hatt både rød, blå og grå bil, og fargen har aldri påvirket premien. Myte 2: «Eldre førere får automatisk lavere premie» Ikke nødvendigvis sant. Etter 70-75 år begynner mange selskaper å øke premien igjen på grunn av økt ulykkesrisiko. Myte 3: «Forsikringsselskapet må alltid dekke skaden» Nei! Det finnes mange unntak i forsikringsvilkårene. Promillekjøring, racing, eller bevisst vanvitskjøring dekkes ikke. Myte 4: «Billigste forsikring er alltid best» Absolutt ikke! Jeg lærte dette på den harde måten da jeg valgte billigste alternativ og måtte vente to måneder på skadeutbetaling.

Fremtiden for bilforsikring

Bilforsikring er i endring, og teknologien spiller en stadig større rolle. Elbiler får ofte rabatt på forsikringen (min kollega sparer 1 800 kroner årlig på sin Tesla), mens selvkjørende biler kan revolusjonere hele industrien. Jeg følger utviklingen med interesse, spesielt når det gjelder: Telematics-forsikring: Premien bestemmes av hvordan du faktisk kjører, ikke demografisk gruppe. Perfekt for trygge sjåfører som meg! På-demand forsikring: Betale kun for de dagene du faktisk kjører. Interessant for dem som bruker bilen sporadisk. Cyber-sikkerhet: Moderne biler er datamaskiner på hjul. Hva skjer når noen hacker bilens systemer? Nye typer forsikringer vil dukke opp.

Praktiske tips for å spare penger

La meg dele noen konkrete tips som har spart meg tusener av kroner gjennom årene:
  1. Sammenlign årlig: Jeg setter av en time hver oktober til å sammenligne priser. Har aldri angret på det.
  2. Pakkeløsninger: Jeg sparer 3 600 kroner årlig ved å ha bil-, innbo- og reiseforsikring hos samme selskap.
  3. Høyere egenandel: Økte egenandelen fra 5 000 til 8 000 kroner og sparer 1 800 kroner årlig.
  4. Bonusbeskyttelse: Koster 400 kroner ekstra, men beskytter bonusen min ved mindre skader.
  5. Årlig betaling: Månedlig betaling koster ofte 200-400 kroner ekstra per år.

Når du bør kontakte forsikringsselskapet

Mange glemmer å oppdatere forsikringsselskapet når livssituasjonen endres. Dette kan både koste deg penger og gjøre forsikringen ugyldig: Flytte: Bor du i et tryggere område? Premien kan gå ned. Flytter du til Oslo sentrum? Den kan gå opp. Ny jobb: Endret kjøremønster kan påvirke premien. Jeg fikk 800 kroner rabatt da jeg byttet til hjemmekontor tre dager i uka. Bil-modifikasjoner: Spoiler, felger eller chip-tuning må meldes fra om. Glemmer du det, kan forsikringen være ugyldig. Endret bruk: Skal bilen brukes til næringsvirksomhet? Det må meldes fra om og vil påvirke premien betydelig. Avslutningsvis vil jeg si at valg av bilforsikring ikke trenger å være raketforskning. Start med å vurdere bilens verdi, din økonomiske situasjon og hvor mye risiko du er komfortabel med. Ikke vær redd for å stille spørsmål til forsikringsselskapet – det er jobben deres å hjelpe deg. Husk at den billigste forsikringen ikke alltid er den beste, og den dyreste er ikke nødvendigvis den som gir best dekning. Finn balansen som passer deg, og ikke glem å se over forsikringen din årlig. Livssituasjonen endrer seg, og forsikringen bør gjenspeile det. Lykke til med forsikringsjakt! Det kan føles som en kjedelig oppgave, men når du først har funnet riktig forsikring til riktig pris, sover du bedre om natten. Og det er verdt ganske mye, synes jeg.
Lik og del
Facebook
Twitter
LinkedIn
Du kan også like disse!